Αυτό ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που έφτιαξε η SAAB
ΚΟΣΜΟΣ

Αυτό ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που έφτιαξε η SAAB

SHARE THIS

Γνωστή για τα αεροσκάφη, η SAAB αποκάλυψε το πρώτο αυτοκίνητό της το 1947. Με αυτό το τόσο περίεργο όσο και νεωτερικό μοντέλο, η σουηδική φίρμα διακήρυξε με πασίδηλο τρόπο την αυθεντικότητά της. Πριν από 70 χρόνια.

Η SAAB, για το Svenska Aeroplan AB, ήγουν «Ανώνυμη Εταιρεία Σουηδικών Αεροσκαφών», είχε ως πρώτο αντικείμενό της να διασφαλίσει την ουδετερότητα του εναέριου χώρου της χώρας στις παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Με το τέλος της παγκόσμιας σύρραξης, το σουηδικό κράτος μείωσε κατά πώς ήταν λογικό τις παραγγελίες του. Η φίρμα έπρεπε λοιπόν να αναζητήσει τη διεύρυνση του αντικειμένου και των δραστηριοτήτων της. Υποσχόμενο ένα καλό και μακροημερεύον μέλλον, η παραγωγή αυτοκινήτων συγκέντρωσε την πλειοψηφία του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας.

Από το τέλος του 1945, τέθηκε σε εφαρμογή λοιπόν το πρότζεκτ ενός οικονομικού, μικρού οικογενειακού μοντέλου. Η SAAB εμπιστεύτηκε  το νέο πρότζεκτ σε έναν νέο μηχανικό, τον Gunnar Llungström, του οποίου η σπουδή πήρε εμπορική διάσταση δύο χρόνια αργότερα με τη δημιουργία ενός περίεργου οχήματος με συγκεχυμένες γραμμές έναντι των αυτοκινήτων της εποχής.

SAAB 92 prototype

Με την τεχνογνωσία και τη εμπειρία του Σουηδού κατασκευαστή στον τομέα της αεροναυτικής, το αυτοκίνητο ξεχώριζε για τις οβάλ γραμμές και το σχήμα των φτερών που θύμιζαν άτρακτο αεροσκάφους και τα πολύ στενά, αεροδυναμικά λάστιχά του.

Το αυτοκίνητο χαρακτηριζόταν γενικά από τη φροντισμένη αεροδυναμική του, η οποία είχε προκύψει από τη μελέτη σε αεροδυναμική σήραγγα, σπάνια πρακτική για την αυτοκινητοβιομηχανία της εποχής. Αλλά και στον τομέα της μηχανολογίας επρόκειτο για ένα πολύ μοντέρνο αυτοκίνητο. Με αυτοφερόμενο πλαίσιο και εξεζητημένες αναρτήσεις, απέδειξε από πρωτότυπο τα οδικά πλεονεκτήματά του κατά τη διάρκεια ενός προγράμματος δοκιμών που διανύθηκαν 280.000 km! Εδώ να θυμίσουμε ότι ένα από τα τρία πρωτότυπα εν ζωή, από τα 20 που κατασκεύασε συνολικά ο Σουηδός κατασκευαστής για δοκιμές προ-παραγωγής -#92001 έως #92020, είδαμε να δημοπρατείται το 2017.

SAAB 92 prototype

Ως εκ τούτου, η οδική συμπεριφορά ήταν τόσο ασφαλής όσο και αποτελεσματική. Η εμπρός κίνηση, τέλεια προσαρμοσμένη στους δύσκολους και τραχείς χειμωνιάτικους σκανδιναβικούς δρόμους, τελικά επελέγη χωρία κανένα δισταγμό.

Τρία χρόνια φαγούρα
Εξ ολοκλήρου φτιαγμένο και συναρμολογημένο στο χέρι, το πρώτο SAAB 92, μιας και το νούμερο «91» ήταν καπαρωμένο από το εκπαιδευτικό αεροσκάφος «Safir», υπέστη το κατάλληλο ρετουσάρισμα που θα το καθιστούσε αποδεκτό για μαζική παραγωγή. Για να κερδίσει πολύτιμο χρόνο, αλλά και για να αποφύγει να πέσει στην παγίδα μιας δαπανηρής επένδυσης, η SAAB αποφάσισε να κατασκευάσει κατόπιν αδείας το δικύλινδρο, δίχρονο μοτέρ που είχε εξελίξει η γερμανική DKW.

SAAB 92 prototype

Δοκιμασμένο και σχεδόν λαμπρό σε απόδοση λαμβάνοντας υπόψη και τη μικρή χωρητικότητά του, ο κινητήρας αυτός αποτελούσε πανάκεια καθώς ων δίχρονος έπαιρνε εύκολα εμπρός στα πολικά πρωϊνά. Με σχετικά καλή υποδοχή από το κοινό, παρά τις παράξενες γραμμές και την υψηλή τιμή του, το SAAB 92 δεν θα ξεκινούσε την εμπορική καριέρα του πριν από τον Δεκέμβριο του 1949. Μια χρονιά που η εταιρεία μετά βίας κατασκεύασε και παρέδωσε στα σουηδικά ταχυδρομεία 20 αυτοκίνητα.

SAAB 92 prototype

Η παγκόσμια αγορά βέβαια προσαρμόστηκε σε μια κανονικότητα τους προσεχείς μήνες, αλλά οι γραμμές συναρμολόγησης του 92 δεν κατάφεραν ποτέ να πιάσουν ρυθμό υψηλής παραγωγής γι’ αυτό το τόσο εξεζητημένα τεχνικά μοντέλο.

Το 1950, κατασκευάστηκαν λιγότερα από 1.500 αυτοκίνητα, την ίδια στιγμή που οι παραγγελίες είχαν εκτοξεύσει τη λίστα αναμονής στα 35.000 αυτοκίνητα!

SAAB 92 prototype

Αντιμετωπίζοντας αυτή την κατάσταση, η SAAB προχώρησε σε νέες τροποποιήσεις στην καροσερί επί τη βάσει μιας απλοποίησης της παραγωγής. Και έτσι, από το 1952, ο ρυθμός κατασκευής τριπλασιάστηκε, ανταποκρινόμενος επιτέλους στις παραγγελίες.

Σήμερα στην αγορά του κλασικού αυτοκινήτου ένα SAAB 92 από τις πρώτες σειρές, για παράδειγμα του 1950, κοστίζει μάξιμουμ 17 χιλιάδες ευρώ, ενώ ένα σε εξαιρετική κατάσταση λίγο παραπάνω από δέκα χιλιάρικα.

Το 92 με μια ματιά
Κινητήρας Δίχρονος, δικύλινδρος
Χωρητικότητα 764 cc
Ισχύς Από 25 PS έως 28 PS
Τελική ταχύτητα 105 km/h
Παραγωγή 20.918 αυτοκίνητα (1949-1956)
Τιμή σήμερα 17.000 ευρώ (Concours)

 

Πηγή


Πρόσφατα άρθρα
Tzager: Ο πρώτος τεχνητός ερευνητής στον τομέα βιοϊατρικής από δύο Έλληνες

Tzager: Ο πρώτος τεχνητός ερευνητής στον τομέα βιοϊατρικής από δύο Έλληνες

14 Σεπ 2019
Επιβεβαιώνει η Forthnet το ενδιαφέρον Μαρινάκη

Επιβεβαιώνει η Forthnet το ενδιαφέρον Μαρινάκη

14 Σεπ 2019
Καταρρέει ο μύθος για την αδρεναλίνη σύμφωνα με έρευνα

Καταρρέει ο μύθος για την αδρεναλίνη σύμφωνα με έρευνα

14 Σεπ 2019
Game of Thrones: Το HBO θα μας αποκαλύψει πώς ξεκίνησαν όλα

Game of Thrones: Το HBO θα μας αποκαλύψει πώς ξεκίνησαν όλα

14 Σεπ 2019
Αντικοινωνικοί οι έφηβοι λόγω των social media σύμφωνα με πολυετή επιστημονική έρευνα

Αντικοινωνικοί οι έφηβοι λόγω των social media σύμφωνα με πολυετή επιστημονική έρευνα

14 Σεπ 2019

Στην ίδια κατηγορία

Tzager: Ο πρώτος τεχνητός ερευνητής στον τομέα βιοϊατρικής από δύο Έλληνες
14 Σεπ 2019

Tzager: Ο πρώτος τεχνητός ερευνητής στον τομέα βιοϊατρικής από δύο Έλληνες

Επιβεβαιώνει η Forthnet το ενδιαφέρον Μαρινάκη
14 Σεπ 2019

Επιβεβαιώνει η Forthnet το ενδιαφέρον Μαρινάκη

Καταρρέει ο μύθος για την αδρεναλίνη σύμφωνα με έρευνα
14 Σεπ 2019

Καταρρέει ο μύθος για την αδρεναλίνη σύμφωνα με έρευνα